Асен Йорданов (1896–1967) е български изобретател, инженер и авиатор със световна известност. Йорданов е смятан за основател на авиоинженерството в България и има съществени приноси в развитието на американската авиация. " Йорданов залив " на Земя Греъм в Антарктика е наименуван на Асен Йорданов.
Асен Йорданов е роден в София на 2 септември 1896 г., син на Христо Йорданов, инженер и химик. От малък любимото му занимание е да прави хвърчила. През лятото на 1912 г., придружен от баща си, любознателният младеж посещава технически изложби и музеи в Италия, Швейцария и Франция. После баща му го изпраща да учи в Гренобъл, но той постъпва в училището за пилоти на известния френски летец-конструктор Луи Блерио в парижкото предградие "Етан".
Балканската война
По време на Балканската война, едва 16-годишен, Асен заминава за фронта доброволец и постъпва като механик в аеропланното отделение край Свиленград.
В аеропланното отделение Асен продължава да работи върху
конструиранаето на първия български самолет "Експрес", който завършва
през лятото на 1915 г.
След неговото изпитание специална комисия от Министерството на войната заключава:
„ | Апаратът е сигурен. Няма допуснати грешки. Признава се за изобретение, а Асен Йорданов — за изобретател. Датата 10 август1915 г. да се счита за начало на българското самолетостроене. | “ |
„ |
От няколко дни в манежа на цар Фердинанд е изложен за гледане от публиката в естествената му величина, готов за летене, един аероплан,
комбиниран и изобретен от седмокласния гимназист Йорданов, син на
Христо Йорданов, бивш управител на Централната земеделска банка.
Този български аероплан е една сполучлива комбинация от съществуващите видове аероплани от типа "Биплан".
Непълнолетния
българин, който в гимназията е отличен математик, внесъл едно ново и
важно подобрение, което липсваше при съществуващите аероплани, а именно
устройство, предпазващо апарата от падане... В самолетостроенето е
внесено едно изобретение от българин — нещо, което не може да не
погъделичка националното ни чувство и народна гордост.
|
“ |
Първата световна война
През Първата световна война Асен завършва гимназиалното си образование във II мъжка гимназия и е приет в Школата за запасни офицери.
Три месеца по-късно постъпва в Авиационното училище в Божурище, което завършва в кратък срок и с чин поручик заминава на фронта.
Във въздушното отделение в с.Удово му се поверява боен самолет, с който взема участие в десетки въздушни боеве с неприятелски самолети.
След войната Ньойският договор забранява България да има авиация, самолетите ѝ са унищожени, личният състав е уволнен.
Това е силно обезкуражаващо за летеца и конструктора Асен Йорданов.
Америка
През 1921
г. Американският аероклуб обявява конкурс за обиколка на Земята със
самолет. За победителите е обявена награда от един милион долара.
Кандидати са и българските летци Асен Йорданов и Гаврил Стоянов. В писмо до министър-председателя Ал. Стамболийски за отпускане на 6000 долара Йорданов пише:
„ | Значението на този конкурс е безспорно, защото във въздуха ще се срещнат на рицарски двубой за първенството всички цивилизовани народи... Светът ще види, понеже този конкурс е едно велико дело на човешката култура, че българския народ чрез своя мощен дух с достойнство ще се бори в тази област... Ще разнесем българското име и ще станем причина веднъж завинаги да изчезне нашата непопулярност и обидно за нас питане: „Нали столицата на България е Букурещ?“ | “ |
Молбата е удовлетворена и двамата българи пристигат в САЩ, но конкурсът не се провежда... защото от другите страни не се престрашават да участват.
С разрешение на правителството Асен Йорданов остава в САЩ.
Първоначално
върши каквато и да е работа и старателно изучава английски. След време
постъпва чертожник в конструкторското бюро на заводите Къртис, сетне става летец-изпитател. Продължава да учи и завършва аероинженерство, химия, физика и радиоинженерство. Със своята деловитост, с широките си технически знания и опит постепенно става централна фигура в концерна Къртис и е назначен за главен конструктор на заводите. Едновременно е член на конструкторските екипи Къртис-Райт, Локхийд, Дъглас, Пайпър, Боинг и МакДоналд.
Като инженер участва в разработката и съставянето на документацията и
инструкции за поддържане и пилотиране на известни самолети, като
например летящата крепост Боинг Б-17 ( печално известен с бомбардировките над български градове през 1943-1944 г., ) , изтребителите Локхийд P-38 Лайтнинг и Къртис Хоук 81, бомбардировачите Б-24 и Б-29, както и за транспортния самолет Дъглас DC-3.
През 1941
г. Асен Йорданов основава дружество "Джорданов Авиейшън Къмпани",
преименувано по-късно в "Джорданоф Корпорейшън", придружено от
"Джорданоф Електроникс".
Ателиетата му заемат четирите етажа на сградата на "Медисън авеню" в Ню Йорк. Дейността им е в тясна връзка с военната отбрана на САЩ и се намира в строга секретност.
Неговата популярност нараства, когато открива авиационно училище. За кратко време то се превръща в най-авторитетната школа, която подготвя пилоти за гражданската авиация на САЩ.
Научни трудове
Асен Йорданов е автор на многобройни трудове с огромна научна и практическа стойност. Йорданов
е автор на много книги за пилотиране, теоретична подготовка на
пилотите, включително за дневно и нощно пилотиране, наземна поддръжка,
радиоекипировка, метеорологични станции, които стават настолни книги за летците и хората от самолетната промишленост. В САЩ са продадени 750 000 екземпляри от книгите му. Те са преведени в много страни, включително и СССР.
Текстът в тях е сбит, точен и е придружен от илюстрации. Това може да
се определи като визуално преподаване. В текста си Йорданов използва
обикновено разговорен стил, сякаш се обръща към читателите като към свои
ученици и приятели. Той често добавя към своите технически илюстрации
някои комикси, които превръщат сухата материя в приятна и лека за
четене.
„ | Деветдесет на сто от познанията си по авиация щатските летци дължат на г-н Джорданоф —пише видният американски авиоспециалист Д.Х. Ърл. Почти всички от стоте хиляди наши летци в Америка притежават неговите книги и те се четат като Библията. Досега е ненадминат. Той е пръв в това отношение. Тренингът по неговите думи ни донесе значителни успехи по време на Втората световна война... Хората от ВВС се кълнат в книгите на Джорданоф. Те се издават в милионен тираж, а са антикварна ценност. Невъзможно е да си представим съвременната авиация, без тя да е използвала като най-привлекателно и същевременно най-ефикасно методично средство книжнината на българина - изтъква г-н Ърл. | “ |
Асен
Йорданов се превръща в легенда, една пословична и оригинална личност,
наричана от американците с името Джери. Най-голямото американско
списание на страниците "известни личности" на 16 януари1939 г. пише:
„ | Официалните власти, които започват да тренират всяка година по 20 000 пилоти от колежите и университетите в Съединените щати, избраха "горещите книги" на Асен Джорданоф като най-достъпни за начално четиво и инструктажно пилотиране. | “ |
След
войната започва упадъка в кариерата на Йорданов. Той престава да
работи в сферата на авиацията и се насочва към нови области.
През 1950-е години Йорданов работи върху сигурността при автомобилите и е един от създателите на въздушната възглавница, а също и върху апарата Джордафон - предтеча на днешния телефонен секретар, който освен това дава и възможност няколко души едновременно да разговарят помежду си.
„ | Асен Йорданов — пионер на авиацията, летец-изтребител, авиоконструктор на Боинг и Дъглас, почина на 71-годишна възраст. Прахът от урната е разпръснат със самолет в небето над Америка. |
Няма коментари:
Публикуване на коментар