Популярни публикации

понеделник, 4 април 2016 г.

Къде е митичната Троя?мизи ли са троянците?за кои мизи пише Страбон?

Здравейте,
В последния постинг изяснихме кои са дарданите, витините, карите и тевкрите. Всичките те са населявали територията на Балканския полуостров преди да поемат разселвания или завоевания в посока Мала Азия.
В процеса на търсене на митичната Троя, нас ни интересува периода непосредствено преди започването на Троянската  война, тоест годините преди 1220г. Пр.н.е. За този период знаем, че мизи със сигурност са населявали вече северозападната част на Мала Азия, както и дардани и теврки(дардани ИЛИ тевкри, защото според митологията тевкрите се прекъстили на дардани) , като обаче дардани и мизи остават да живеят предимно в своите първоначални землища на Балканите – земите между Хемус и Истър до Черно море(мизите) и части от северна Македония,  Косово и днешна Сърбия(дардани). Може да се твърди, че и карите населявали днешна Добруджа, са били местни хора по време  на войната и едва около 11 век пр.н.е. масово се преселват в Малза Азия (според мен именно поради войната). За витините- битините или стримоните знаем, че част от тях са вече преселници(изтласкани от дарданите), но едва около 8век пр.н.е. масово населяват областта Витиня в Мала Азия, като вероятно остават от двете страни на тракийския Боспор ( и в еропейската част) .
Изводът е ако кари, дардани и витини са съседни на троянците,и в същото време са населявали земите на Балканите,  то истинксата  Троя би трябвало да се намира именно на Балканите и по-конкретно някъде по западното черноморско крайбрежие. 
Днес ще разгледаме как стои въпросът с мизите. Много е говорено, че те по-късно се разпознават като българи, но това не е нашата цел. Има няколко съвпадения, които ме доведоха до мисълта, дали Троя на Омир не се намира по нашето черноморие.
  1. Другото име на Троя - Илиос - е обяснимо на тракийски. То идва от думата ила -глина, влажнA ,кал,а земя (В. Георгиев, И.Дуриданов). В действителност древният град се е намирал в блатиста област. Тракийската дума "ила" е по-стария вариант на старобългарската илъ – кал, глина... И днес имаме топоними като Иловица, Илта.
Оказва се, че голяма част от южното българско черноморие е било блатиста местност, което отговаря на значението Ил (този въпрос ще разгледаме подробно по-късно)
  1. От Стефан Византийски ( Ethnica) знаем, че и в Южна Тракия е имало град Илиос – с абсолютно същото име както столицата на троянците.
  2. Град с име Пергам има и в Европейска Тракия - е обитаван от пеласгите наречени от Омир богоравни. Името на Пергам се обяснява с хетската дума паргасти – височина и българската дума праг, чието първоначално значение е високо.
  3.     Намереното от Шлиман така наречено “Приямово съкровище” не е от времето на Троянската Война, а от много по-ранен период с около 2000 години. Откритото от Хайнрих Шлиман съкровище Шлиман открива едно доста по-древно селище ... основано от тракийски поселници. Различни съдове от Каменно-Медната епоха от земите край село Езеро (Сливенско) и край Момчилград показват смайващи прилики с тези от Троя.
  4. .      Между отбраняващите се тракийски народи заслужава да се отбележат – пеласгите в Тесалия, бригите (или фриги) в Македония, пеоните в Македония, стримонците на р.Струма и мизийците в Тракия
На друго място Страбон [13.1.22] прави наблюдението, че траки и троянци имат много общи имена и като един от примерите посочва Р(езос). като име на река в Троя и на тракийски цар. В средата на 4 в. Солин [Solin 43.1] добавя: in ora Pontici post Bospori fauces et Rhesum amnem portumque Calpas Sagaris fluvius ortus in Phrigia.
От Омир знаем, че мизите са били съюзници на троянците, родствено тракийско племе.
За да стане по-ясно нека видим кои Мизии е имало навремето:
Мизия в Мала Азия:
          Мизия (древногръцки: Μυσία; латински: Mysia) или Малоазийска Мизия е историческа област в северозападната част на Мала Азия, днес в Турция. На север и северозапад е ограничена от Мраморно море и Дарданелите, на запад е Егейско море, Лидия е на юг, а Фригия и Витиния са на изток и североизток. Древногръцката митология счита Мизия за владение на Атилидите, произхождащи от легендарния Телеф. Мизия е страна с относително малък брой градове. Мизия и Витиния ги разделя малоазийския Олимп, като Страбон ни предава, че името на Мизия произлиза от лидийското име на бука (древногръцки: μυσός), с който в античността бил обилно обрасъл Олимп.
Главен град на Мизия бил Пергам. Страбон ни известява, че Мизия се дели на 5 части:
1) Малка Мизия (Μ. ή μικρά), северната част на страната от Мраморно море до Олимп;
2) Голяма Мизия (Μ. ή μεγάλη), заемаща южната част от страната;
3) Троада (ή Τρωάς), заемаща северозападния бряг по Егейско море от нос Сигея до нос Лектон на Адрамитския залив;
4) Еолида (ή Αίολίς), заемаща югозападния бряг по Егейско море между реките Каика и Герма;
5) Тевфрания (ή Τευθρανία), по протежение на южната зона с Лидия;
На север, Мизия я ограничават от Витиния планините Ида (Каздаг) и Олимп (Улудаг), а на юг е Темлос (Димирджидаг). Реките на Мизия са къси и буйни. До бреговете на Мизия е остров Лесбос. Днес на територията на древна Мизия се добиват сребро и лазурит.
Античните градове на Мизия са Пергам, Плакия, Кизик, Приап, Парий, Лампсак, Абидос, Аполония, Милетопол, Зелея, Скепсида, Перкоте, Дардан, Рьотей, Сигей, Александрия Троадска, Лариса, Гамаксит, Ас, Гаргар, Адрамитий, Илион, Арисбе, Фимбра, Парфений, Галисарна и др.
Страбон твърди, че в античността Мизия е населявана от фригийци (бриги), троянци и еолийци, т.е. мизийци или собствено тракийски племена. За Страбон, езика на мизийците е смес от фригийски и лидийски.

Илион-Троя
Неговите жители били познати като троянци /а също траянци или тракийци, по-късно наречени дардани от Омир / и техният език бил тракийски или трако-илирийски. Ако истинската Троя-Илион се намира в Троада, Троада е в област в страната Мизия, защо Омир нарича троянците и дардани, а не мизийци? Дали Омир не е имал предвид Троя на Шлиман, а някоя друга, отдавна забравена Троя?..Защо могъщата Троя-Илион, намиращата се в малка Мизия не е тогава главен град на малоазийска Мизия, а това е бил градът Пергам?  Пергам ((Херодот, История VII-43) се нарича цитаделата на Троя. Как една цитадела се е превърнала в отделен град и то отдалечен на десетки километра от Илион и то в Голяма Мизия? Вероятно има разминаване в историческото време или малоазийските Илион и Пергам са по-късни имена на тракийски градове на Балканите.

Кой е Страбон?
Страбон (гръцки: Στράβων) е древногръцки географ и историк. Автор е на "География" (гръцки:Γεογραφικά), която се състои от 17 книги и се явява сборник със знания за света по онова време и "Исторически записи", които не са оцелели до наши дни.Роден е през 63 пр.н.е. в Амазия (днешна Турция), която се намира на 100 км от южния бряг на Черно море, на пътя, водещ към Средиземно море. Там именно са се заселили родителите му. По времето на неговото раждане, Амазия става част от Римската империя. Три века преди Христос, Амазия е била столица на Понтийското царство, но около 160 г. пр.н.е. столицата е преместена в Синопа и Амазия се превръща в обикновено провинциално градче.

Страбон – География – кои са мизите в Илиада?
страбон –
35.„Омир трябва да е познавал също така и Истрос35(Дунав), след като споменава за мизите и тракийските народи, обитаващи по бреговете на Истрос. Трябва да е познавал също така целия прилежащ тракийски бряг36 чак до Пеней37, защото споменава пеоните, Атон и Аксиос38, и съседните им острови. Казаното дотук е достатъчно, за да докаже, че Омир е родоначалникът на географията.
36. Прочие, елините са приемали, че гетите са траки. А гетите са обитавали от двете страни на Истър, както и мюзите, които също са траки и са еднакви с народа, който днес се нарича мизи. От тези мюзи произхождат също и мюзите, които днес живеят между лидийците, фригите и троянците. А самите фриги са бриги, тракийско племе, каквито са и мигдоните, бебриките, медовитините58, витините и тините, и, според мен, също така и мариандините. Всички тези народи, разбира се, напълно са напуснали Европа, но мюзите (мизите) са останали там. И Посидоний според мен е прав в предположението си, че Омир поставя мюзите в Европа (имам предвид тези в Тракия), когато казва:
После обърна очи лъчезарни в обратна посока,
вгледан далеч към родината на коневъдци тракийци
и на мизийци, прочути в бой ръкопашен…59
Защото със сигурност ако Омир имаше предвид мизите в Азия, то изказването нямаше да е свързано. Всъщност, след като Зевс извръща очи от троянците към земята на траките, би било акт на човек, който обърква континентите и не разбира фразата на поета, да свърже с Тракия земята на азиатските мизи, които не са „далече”, а имат обща граница с Троада и са разположени зад нея и от двете й страни, а са отделени от Тракия с широкия Хелеспонт. Защото „обърна” означава преди всичко60 назад, а този, който премества погледа си от троянците към народа, който е или зад троянците, или от двете им страни, всъщност измества погледа си по-надалече, а не „назад”61. А добавената фраза62 е доказателство за точно тази гледна точка, тъй като поетът е свързал с мизите „хипемолгите”, „галактофагите” и „абиите”, които всъщност са живеещите във фургони скити и сармати. Защото в днешно време тези племена, както и племената на бастарните, са се смесили с траките (всъщност повече с тези от другата страна на Истър, но също и от тази страна). С тях са се смесили и келтските племена, боите, скордиските и тавриските. Скордиските обаче някои ги наричат „скордисти”. А тавриските биват наричани също така „тевриски” 63 и „тавристи” 64.
10 Справедливо би било също така да попитаме Аполодор, във връзка с упоменатите в омировите стихове мизийци, дали според него те също са измислица141, когато поетът казва:
„и на мизийци, прочути в бой ръкопашен, и още
на млекоядци, добри хипемолги…”,
или приема, че поетът има предвид мизийците в Азия. Ако смята, че поетът има предвид онези в Азия, то тогава ще го тълкува погрешно, както вече казах по-горе142, но ако ги нарече измислица, в смисъл, че в Тракия не е имало никакви мизийци, ще противоречи на фактите. Защото дори по наше време Елий Катон143 пресели от земята оттатък Истър в Тракия144 петдесет хиляди души от гетите, племе със същия език като траките145. И те сега живеят там в Тракия и се наричат мизи, било защото и в ранни времена са се наричали така, и че в Азия името се е променило на „мюзи”146, или, което повече се съгласува с историята и с думите на поета, защото в по-ранни времена народът им в Тракия се е наричал „мюзи”.
3 По-нататък Посидоний казва за мизите, че поради своята набожност се въздържат от ядене на живи същества, а заради това – включително и от стадата им. И че за храна използват мед, мляко и сирене, като живеят мирен живот и по тази причина са наричани „богобоязливи” и „капнобати” 65. И има някои от траките, които живеят без жена; наричат ги „ктисти”66 и заради почитта, на която се радват ги смятат за святи и живеят освободени от всякакъв страх. За всички тези народи поетът говори като за „горди хипемолги, галактофаги и абии, най-справедливи хора”. Но „абии” ги нарича най-вече затова, защото живеят без жени, тъй като според него живот без жена е наполовина цялостен, също както според него наполовина пълен е „домът на Протезилай”, защото е вдовствен
67. И говори за мизийците като за „прочути във бой ръкопашен”, защото са непобедими, както е с всички храбри воини. И Посидоний добавя, че в тринадесета книга трябва да се чете „мизийци, прочути във бой ръкопашен” 68, вместо „мюзийци, прочути във бой ръкопашен”.“
Коментар :Ако мизите описани от Омир са тези от Балканите, в земите между Хемус и Истър, то би логично да се предположи, че описваната Мизия е българската такава, а не малоазийската. Същото може да се отнесе и за витините и за дарданите и за карите съседни с мизийците. А за траките е повече от ясно къде живеят. А това автоматично определя (като съседи на  мизите, траките, карите,витините,  близки на пеонци, фригийци,) съседните троянци и Троя, като племе и град, намиращ се на черноморското, а не на егейското крайбрежие. 
Не можем да го обвиним в пристрастие, защото сам Страбон е роден в Мала Азия и е логично да защитава идеята, че мизите описани от Омир са именно малоазийските, но той не го прави.
Според анонимни автори от средновековието, когато представителите на Ватикана дошли да сключат унията с цар Калоян, в разговорите с нашите първенци, те заговорили в поучителен стил за минали велики народи и за това че, Рим е произлязъл от тях, а видиш ли Българите са все още един млад и още недорасъл народ. Те споменали за Троя и водената война, след която от жителите бегълци по-късно се е съградил Рим. На тези думи Калоян се засмял и отвърнал:
,,Че кой по добре от нас ще знае за Троя и за войната срещу нашите прадеди”- ако  анализираме правилно казаното,цар  Калоян определено не е визирал Ахил и мирмидонците българи в изказването си – войната (троянската  и на ахейците)срещу нашите прадеди (троянците). Аз бих си задал въпроса – кои прадеди е имал предвид – троянци, тракийци, мизи или всички заедно? Ако са били мизи – дали са били тези от Мала Азия?Едва ли!


Ползвани източници:
http://www.sciencegraph.net
http://romulus-bg.net
https://chitanka.info
http://www.thracians.net
https://bg.wikipedia.org
https://antichniavtori.wordpress.com
http://sparotok.blogspot.co.at

По следите на изчезналата Троя - дардани, витини, кари, тевкри


ЗА ДА СЕ РАЗБЕРАТ И ТЪЛКУВАТ ПРАВИЛНО Т.НАР. АРХЕОЛОГИЧЕСКИ АРТЕФАКТИ НА ЕДНА ДРЕВНА ЦИВИЛИЗАЦИЯ Е НЕОБХОДИМО СЪПОСТАВКАТА И АНАЛИЗЪТ ИМ ДА БЪДЕ И ПРЕЗ ПРИЗМАТА НА ИЗВЕСТНИТЕ ЛИТЕРАТУРНИ И ИСТОРИЧЕСКИ ПРОИЗВЕДЕНИЯ И РЪКОПИСИ.
ОБАЧЕ ПРИ ТЕХНИЯТ АНАЛИЗ ТРЯБВА ДА СЕ ИМА В ПРЕДВИД ГЛЕДНАТА ТОЧКА НА АВТОРА , КОЯТО НАЙ – ЧЕСТО Е СУБЕКТИВНА - ВСИЧКИ ЛЕТОПИСНИ ПРОИЗВЕДЕНИЯ СА ПОРЪЧКОВИ ЗА ВРЕМЕТО СИ И ИЗЦЯЛО СА СЪОБРАЗЕНИ С ЖЕЛАНИЯТА НА ПОРЪЧВАЩИЯТ ГОСПОДАР.
КАТО СЪСЕДИ ПО ТЕРИТОРИЯ, МЕЖДУ КОИТО МИРЪТ НЕПРЕКЪСНАТО СЕ Е РЕДУВАЛ С ОПУСТОШИТЕЛНИ ВОЙНИ , ПРИ ПРЕСЪЗДАВАНЕТО НА СЪБИТИЯТА ПОБЕДАТА ЗА ЕДНАТА СТРАНА Е БЕЗСЛАВНА ЗАГУБА ЗА ДРУГАТА .
И ОЩЕ - В ИСТОРИОГРАФИЯТА МИТОЛОГИЯ И АРХЕОЛОГИЯ ВЪРВЯТ ЗАЕДНО РЪКА В РЪКА



ПЪРВИ ПИСМЕННИ СВЕДЕНИЯ ЗА ТРАКИТЕ НИЕ ЧЕРПИМ ОТ ПРОИЗВЕДЕНИЯТА НА ДРЕВНОГРЪЦКИЯТ ПОЕТ ОМИР – ИЛИАДА , НАПИСАНА
VIII В. ПР.Н.Е., ОТРАЗЯВАЩА КРАЯ НА 10ТРОЯНСКА ВОЙНА

Дардан, Дардания и дарданите


Кои са дарданите?Дардани ли са троянците?


Дарданите са тракийско племе споменато за пръв път в египетски летописи от XIV век преди Христа. Заедно със своите роднини мизите (наречени по-късно българи) дарданите помагат на хетския цар Муватали II да победи не кой да е, а Рамзес Велики.
През
I век Страбон споделя за дарданите, че макар да живеят в землянки те са весел и жизнен народ обичащ песните и танците. Старият автор добавя за тези хора, че притежават много музикални инструменти. Дарданите или дарданците са племе от илирийско-тракийски произход (по-скоро илирийски, тъй като с траките ги свързва обстоятелството, че част от тях се поселват около Дарданелите и взимат участие в Троянската война), свързвано с античните историко-географски области Мизия и Дакия.


Дарданите са населявали в по-голямата си част областта на и около днешно Косово. Завладени са от римляните към края на 1 век пр.н.е.. До края на 3 век след Христа областта, наречена Дардания, е част от римската провинция Мизия (след това Горна Мизия). По това време градовете Ниш, Скопие и Липлян спадат към Дардания. В края на 3 век Дардания е обособена в отделна римска провинция, а Ниш е придаден към Дакия.


Дарданите са войнствен народ от добре обучени войници. Съседните им народи страдат от техните нападения. Между 200 г. пр.н.е. и 197 г. пр.н. е. те нападат северна Македония на Филип III, а през 97 г. пр.н.е. в земите им започва римска колонизация. През 84 г. пр.н.е. срещу тях воюва известният римски пълководец и държавник Сула.



Извод - първоначалното землище на дарданите е на Балканите, тези около Дарданелите в Мала Азия са по-късни преселници.

Съществува древногръцка легенда за основателя на държавата Дардания (градът Дардания намиращ се в Мала Азия, Мизия, Троада) – Дардан и за участието им като троянски съюзници в Троянската война. - ако тази легенда е истинна, то дарданите се преселват непосредствено преди Троянската война в Мала Азия.

Според генеалогията, изложена в  Илиада и приета с добавки в по-късни източници , Дардан се явява баща на Ил, основателя на Троя и дядо наТрос  Оказва се обаче, че Трос също има син на име Ил (навярно на дядо си) и още Ганимед и Асарак. Легендата разправя, че Ил отстъпва трона на Дардания на брат си Асарак след като построил новата крепостна стена на Илиум. Асарак е баща на Капис и дядо на Анхиз и прадядо на Еней, от своя страна Ил е баща на Лаомедонт, дядо на Приам и прадядо на Хектор. Тоест Приам и Анхиз, Хектор и Еней са братовчеди.

Може да се заключи, че вероятния основател на Троя в Мала Азия е втория Ил, правнук на Дардан, т.к. градът носи името Илион в чест на дядо му или Троя в чест на баща му. Освен това в Илиада се казва, че в покрайнините на града се намира могилата на Ил (най-вероятно поредния основател на града). Все пак археологическите разкопки показват, че тази Троя е съществувала поне 1000 години преди Дардан, най-вероятно Ил само да е обновил и основал отново древния град, построявайки нови крепостни стени и премествайки своя род (Трос-Ил-Лаомедонт-Приам) именно в него за сметка на Асарак и Дардания.

Няма сведения, къде в цялата тази работа остават мизите, все пак Троада се намира в Област Мизия.



Кога се е появил митичния Дардан?
По време на Троянската война Приам вече е на преклонна възраст така, че местното население приема името дардани 5-6 поколения (Дардан-Ил-Трой-Ил-Лаомедонт-Приам) преди Троянската война, която е около 1218-19г. пр. н.е. Ако приемем, че едно управление продължава максимум 20-30г., то тогава Дардан би трябвало да се появил някъде 120-180 години по-рано около 1400-1340г. преди н.е. Това съвпада с едни първите сведения за дарданите, които според египетските източници се появяват заедно с мизите именно около 15 век пр.н.е. като хетски съюзници. Среща се мнение, че преселението на мизи и дардани в посока Мала Азия започва ок 2000г. пр. н.е.
Следователно част от дарданите се преселват и завладяват нови земи заедно с мизите, което обяснява защо Дардания и Илион на Шлиман се намират в област Мизия. Мизи и дардани са били сродни или съюзни племена, живеещи в съседство както на Балканите, така и в Мала Азия. Как са се казвали обаче дарданите на Балканите преди Дардан да вземе властта? Навярно е имало и друг Дардан, някой неизвестен прапрадядо на нашия, който е дал името на народа си. ИНтересното в случая е, че в землището на балканската Дардания попада и град Тро-ян, също като Тро-с или Тро-й. На територията на Троян археолозите са намерили артефакти, които показват, че местността е била заселена 2-3000 г. пр.н.е., както и че се е водила активна търговия с траките по черноморското крайбрежие.  Освен това дълго време след падането на Троя, преди римското нахлуване, областта Дардания на  Балканите продължава да съществува,дори има такава римска провинция, което води до мисълта, че основната част от дарданите остават по своите изконни земи. Също както мизите, както твърди Страбон в своята география.
Ако все пак дарданите са имали друго прозвище, то те вероятно са били тевкри, също тракийско племе. Някои автори споменават, че именно мизи и тевкри изтласкват тракийските племена битини-витини или стримони живеещи по средното и долното течение на Струма в посока Мала Азия. Не случайно тогава малоазийската Мизия граничи освен с Фригия и Витиня, на витините.
Освен това, част от населението на северозападна Мала Азия се е наричало теврки, за което говори и името на владетеля на Мизия Тевкър, който приема Дардан с хората му и го жени за дъщеря си. На Тевкър обаче някои приписват криткси, а не местен произход, което  ако е истинно, би трябвало да се замислим дали древна Троада не е била под критско-микенско влияние. След смъртта на Тевкър, Дардан поема властта и нарича подчинените си дардани. Тоест Тевкрия се е преименувала на Дардания, която обаче е подобласт на Мизия.
Кой е Тевкър?
Тевкър (гръцки Tευκρος) в древногръцката митология е :
- Син на речния бог Скамандър и нимфата Идея. Счита се за първия цар на Троя(отново първи цар!). Земята, която после се нарича Дардания (а след това и Троя), се наричала Тевкрия на негово име. Дъщеря му Батия се омъжва за Дардан и след смъртта на Тевкър, царството започва да се казва Дардания. По-късно троянците наричат себе си тевкри.
Кои са тевкрите?
Тевкрите според древногръцката митология са народност населявала древна Троя.Вероятно са част от т.нар. «морски народи» в надписите на фараона на Древен Египет - Рамзес III. [1] Според други данни названието им е секер или зекер или още и чакара. [2]След разрушаването на Троя се преселват в Кипър (където после били подчинени и асимилирани от елините) и в Палестина (където се "разтворили" сред филистимляните).
Тевкър»    Син на Теламон и дъщерята на троянския цар Лаомедонт Хесиона. Брат на Аякс Теламонид. Най-добрият стрелец с лък от ахейците в Троянската война. При състезанието, по повод погребението на Ахил и битката за доспехите на Ахил, Тевкър потвърждава репутацията си на добър стрелец, но не успява да спаси брат си от самоубийство. Тевкър е един от войните, които влизат с дървения кон в Троя. След края на войната, той се връща в родината си (о-в Саламин), но баща му го обвинява, че не е спасил брат си и не е отмъстил за смъртта му и го изгонва. Тевкър отива на остров Кипър, където основава град Саламин. Тъй като Хесиона е дъщеря на Лаомедонт, който пък е дядо на Хектор и баща на Приам, а от друга страна Тевкър е син на Теламон и Хесиона, то Лаомедонт е дядо и на Тевкър и на Хектор, който се бият на две различни страни в Троянската война.


Къде се намира Дардания?
Дардания в Мала Азия
ДАРДАНИЯ - област на север от Троада, наречена по името на Дардан. Често името се използва и като синоним на Троя и Троада (Вергилий, “Енеида” II, 281, 325; III, 52, 156; VI, 65; Овидий, “Героини” XVI, 333).Дардания в древногръцката митология е името на области на Фригия, намиращи се в основата на планината Ида в Мала Азия и владени от тракиеца Дардан.

Дардания на Балканите
ДАРДАНИ - многолюдно илирийско племе, населявало Горна Мизия (днешна Сърбия). В Европа Д. е очертана най-добре от Птолемей [III, 9, 4]. Той съобщава четирите дардански града Найсос, Арибантий, Улпиан и Скупи, които очертават границите на областта.
Какво ни казва Страбон – книга 7 - Пеония е на изток от тези племена и на запад от Тракийските планини, но е разположена на север от македоните; и по пътя, който минава през града Гортинион471 и Стоби472, предлага преход до теснините473, през които тече Аксий474, поради което преходът от Пеония до Македония е труден – също както Пеней тече през Темпе и я защитава откъм Елада. А на юг Пеония граничи със земите на автариатите, на дарданите и на ардиеите; и се простира до Стрюмон.
Може да се направи извода, че първият град Илион основан от Ил, синът на Дардан не се е намирал в Мала Азия, а на Балканите между Истъра и Босфора, най-вероятно между Дунава и Хемуса. (град Троян съвпада като територия в югоизточната част на  областта Дардания)
Някои автори премат, че хетската експанзия в Югозападна Мала Азия през XIV и първата половина на XIII век пр. Хр.(преди троянската война) довежда до (обратно)изселване на местно население към Балканите, включително на част от мизите. След разпада на Хетската държава малоазийските мизи получават отново възможност за самостоятелно развитие.Херодот пише, че преди Троянската война мизите и тевкрите преминали през Босфора в Европа, покорили всички траки и достигнали до Йонийско море и река Пеней в Гърция (История, 7.20). В „Илиада“ мизите са споменати като съюзници на троянците. Понататък ще разгледаме въпроса за кои мизи става въпрос – за балканските или малоазийските.

Кои са витините?
витини или битини (bithyni): (край река Стримон, през 8 век пр.н.е. се изселили в Мала Азия и образували областта Витиния (Bithynia)
Според Херодот, племето витини по-рано нарича себе си стримони и живее край р. Стримон, откъдето е изтласкано заедно с племето тини от мизите и тевкрите, и при преселението си към Мала Азия и Анатолия получава името витини, давайки това име и на областта, в която се заселва. Според Ариан епоним на витините е Битинос, осиновен син на Борей; според друга версия Битинос е син на Одрис.
Херодот оставя и описание на облеклото и въоръжението на витините: облечени са с хитони, над които са наметнати зейри; носят шапки от лисича кожа, краката им са омотани с еленова кожа. Въоръжени са с къси копия за хвърляне, прашки, къси мечове и щитове пелта.
За вярванията на витините е известно, че особено популярен сред тях е култът към богинята Бендида  — имат в календара си месец, наречен Бендидейос, през който се организират пищни празненства в чест на богинята; изобразявана е и върху монетите на витинските владетели (Никомед I и др.). На особена почит сред тях е и слънцето: те провеждат съдебните си дела под открито небе, „под погледа“ на Слънцето, което трябва да бъде арбитър при споровете.
Някои изследователи предполагат родствена връзка на витините с медите, също населяващи областта край р. Стримон, тъй като едно от по-малките племена, преселило се от там в Мала Азия носи името медовитини.
но имаме и област Витиня в днешно време - Витиня (или Чурешки проход) е планински проход (седловина) в най-източната част на планината Мургаш (част от Западна Стара планина), в общини Елин Пелин, Горна Малина и Ботевград, Софийска област.Проходът свързва Северна с Южна България, респективно Ботевградската на север със Софийската котловина на юг. Трасето започва югоизточно от "опашката" на язовир Бебреш, на 539 м н.в., изкачва се на юг по северния склон на планината като следи най-горното течение на река Бебреш и след 11,6 км достига седловината. След това завива на запад и югозапад и в продължение на 14,2 км се спуска по долината на река Елешница и завършва на 690 м н.в. в село Потоп.Седловината е използвана като път още във времето, когато по българските земи са живели траките и римляните.  Това  може би е косвен знак, че витините и на Балканите са обитавали област съседна на дардани, мизи.(освен горното и средното поречие на Стримон-струма). Като добавим топонима Вит-оша планина, хидронимите Вит, Бели Черни Вит, селата Витиня, Витошко, Витановци в една и съща географска област, от имената Вито,Витка, Витан, Витомир става ясно, че и до ден днешен се пази спомена за витините. Може би и града Битоля да носи спомен за битините-витини т.к през средновековието е известен на гърците като Βουτέλιον, Вутелион или Βιτώλια, Витолия, а през античността е бил най-северния град в Македония.

               
Кои са карите?
Кapите са тракийско племе населявало днешна Добруджа (тоест съседи на мизи и гети, вероятно и на траки). Главното им пристанище на Черно море е Карон лимен при Фара на Шабла.
Според Ариан, ”земята около Карийското пристанище се нарича Кария”, описвайки обширната и сравнително ниска крайбрежна тераса разположена западно от Нос Шабла, голяма част от която е заета с останките на обширно антично селище и неговите некрополи. Това изяснява, че Кария (Caria) е древното име на тракийското крайбрежно селище, а Карон лимен (пристанище на Карите) е названието на неговоият порт. Под вода срещу Шабленската тузла са фиксирани залято селище от бронзовата епоха, античен некропол, древни останки от лодки, направени само с дървени сглобки и няколко потънали късно средновековни кораби.
 Според кмета на града край него е открито най-старото технологично обработено злато в света, предхождащо с петстотин години крупните находки от Варненския халколитен некропол.Праисторически селища условно наречени Шабла I и Шабла II, синхронни с дуранкулашкото, са открити и проучени в 1974 г. от проф. Хенриета Тодорова в местността “Новите лозя “ – източно от сегашния град между местностите Шабленска тузла и Шабленско езеро.Техните обитатели са поддържали връзки с населението, живеещо на юг, по брега на Черно море (траките!)
Голяма част от Карите към 11 век пр.Хр. (след Троянската война!) се изселва при мизите, фригите (бригите) и витините в Мала Азия. Приобщили останките от сродното им най-старо местно население което според Херодот има минойски произход те образуват там свое царство - Кария. Омир, описвайки сблъсъка при Троя на съюзнeните траки с нашествениците - ахейци, данайци, мирмидонци и други  племена, в Илиада споменава карийския град Милет като съюзник на троянците, заедно с тракийските племена на едоните, водени от легендарния си цар Резос, на Травсите, водени от Пейрой и Акамант и т.н.
Убедително е предположението за лексикалната общност между тракийските и карийските названия, тъй като ономастичните съответствия между Тракия и Кария не са рядкост.
http://www.thracians.net/index.php?option=com_content&task=view&id=658&Itemid=103
В своята Естествена история Плиний Стари споменава, че Милет бил основал 90 колонии. Ето някои от известните:

 ,
В Илиада имаме кари, витини,мизи и дардани,траки, които са съседи или близки съюзници на троянци. Масово преселение на витини и кари обаче има едва след Троянската война (витини ок 8 век, а кари около 11 век. Пр.н.е.) Логично е да предположим, че по време на войната споменатите от Омир кари  и витини са обитавали именно нашите български земи, а не тези в Мала Азия – когато Омир ок. 8 век пр.н.е твори обаче вече има области Витиня и Кария в Мала Азия, и оттам е възможно  да стане объркването.
 Ако кари и витини по време на Троянската война са населявали Балканите тоест са били  съседни на тракийци, то според мен истинката Троя и нейните троянци би трябвало да се намират именно на Балканския полуостров и по-конкретно някъде по западното черноморско крайбрежие. Тези и много други различни факти в подкрепа на тази хипотеза ще представя в следващ постинг и по-точно - кои са мизите и кои мизи е имал Омир предвид в своята Илиада.



 Ползвани източници:
http://www.sciencegraph.net
http://romulus-bg.net
https://chitanka.info
http://www.thracians.net
https://bg.wikipedia.org
https://antichniavtori.wordpress.com
http://sparotok.blogspot.co.at